|
|
MONICA ENGLUND
Adtendere et Adeo
Fotografi
Sundsvalls museum
20/9 – 19/10 2003
Utställningen består utav två delar där den första
delen av utställningstiteln betyder ”sträcka sig emot”
och den andra delen står för att ”närma sig”.
Fotografierna varierar i storlek från ca. 150 cm x 125 cm till betydligt
mindre på bara några och tjugo centimeter. Bilderna har en
fotografisk surrealistisk form som för tankarna till
mellankrigstidens collageuttövare som Man-Ray och Hanna Höch.
Men utan att därför vara särkilt nära. Snarare handlar
det om användbara instrument för att söka djupt i ett mycket
personligt ämne - en dotters komplexa förhållande till
sin far.
Bildspråket blir en metod att nå fullständig verklighet.
Ett försök att få det vanliga, gripbara att slås
samman med den oberäkneliga föreställningen.
Kanske finns det krafter i det speciella utställningsrum man byggt
upp, krafter som bara kan anas. Ett svart sorgligt golv omgivet av ilsket
röda väggar omsluter ett ungdomsporträtt av fadern, avbildad
med två torkade rosor. Omkring finns dotterns konfliktfyllda relation.
Tretton vattenfyllda trekantiga flaskor innehållande faderns porträtt
bildar centrum i rummet. Ett rum där man kan förstå viljan
att sträcka sig emot det som inte gick i livet.
Det är som hon ville säga ”Hur det än varit
är jag ändå hans dotter”. Den besökare som
tvivlar kan se på bilden ”Far och dotter”. Här
ser man att hon har hans ögon och hans mun. Monica Engmans utställning
har något vackert och sorgerligt över sig, men samtidigt finns
en strävan till närmande, till något positivt. Mitt i
allt anar jag ett nästan dolt stråk av glädje.
Jan Grubb
|
©Monica Englund
|